LinkedIn in 2019: nieuwe trends en ontwikkelingen

Geplaatst door Esmee Benning

 

Voor bedrijven in de B2B die graag actief zijn op social media is LinkedIn nog steeds het meest gebruikte kanaal. Met mogelijkheden als het specifiek targetten van je doelgroep, contacten aangaan en onderhouden met je relaties, en het verkeer naar je website vergroten, blijft LinkedIn ook in 2019 populair. Ondertussen telt het platform al meer dan 500 miljoen professionals met een actief account en dit neemt alleen maar toe. Vooral Nederlandse professionals zijn actief op LinkedIn. Wij staan zelfs op de tweede plaats in de top 5 van ‘most connected countries’ met een gemiddelde van 188 connecties per professional.

Genoeg kansen dus voor organisaties om successen te realiseren met LinkedIn. Maar waar moeten we in 2019 op letten en welke veranderingen moeten we meenemen in onze strategie voor het nieuwe jaar?

Korte terugblik naar 2018

Als we terugblikken op dit jaar zagen we al nieuwe features van LinkedIn de revue passeren. Een van de grootste veranderingen was de komst van native video (video’s die binnen LinkedIn zelf worden afgespeeld). Op deze manier wilLinkedIn graag haar bezoekers op het platform houden. Maar voor organisaties bleek het ook een groot succes. Het is een snelle en laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jouw organisatie. Daarnaast zagen we de interface veranderen en kwamen er nieuwe opties om je publiek te targetten met advertenties.

En nu de trends voor 2019

 

Influencers marketing

Het inzetten van influencers om een groter publiek te bereiken is in 2019 dé manier. En laat dit nou net een echte social media trend zijn. Bij influencer marketing zetten we een persoon of groep in om een grote doelgroep te bereiken. Deze mensen hebben veel volgers op social media en kunnen jouw product of dienst promoten. Bij influencers marketing maken wij onderscheid tussen micro en macro influencers. Macro influencers zijn de ‘big guys’, denk aan beroemde sporters of acteurs. Mensen die een grote groep aanhangers hebben en een giga bereik. Maar de conversaties en communicatie met de aanhangers is niet ‘puur’. De influencer staat verder af van de consument. Dit is anders bij de micro-influencers. Een groep influencers waarbij de band tussen volger en influencers veel sterker is. Wellicht is het aantal volgers minder groot. Maar het zijn trouwe volgers. De influencers staan dicht bij de doelgroep. Ze zijn vaak populair binnen een bepaalde community en spreken vol passie over een specifiek onderwerp. Zoek binnen het LinkedIn netwerk naar personen die bekend staan om hun kennis en autoriteit binnen jouw branche. Een key-influencers die jouw doelgroep aanspreekt. Dit kan een mooie aanvulling zijn op jouw huidige contentstrategie.

Voicesearch op LinkedIn

In een eerder artikel schreef ik al over de opkomst van voicesearch en wat dit betekent voor je website. Maar ook op LinkedIn doet voicesearch zijn intrede. Zo kondigde LinkedIn recent al aan dat het mogelijk is om een voice-bericht in LinkedIn messaging te gebruiken. En verwacht wordt dat in 2019 de mogelijkheden van voice comments alleen nog maar belangrijker gaat worden.

 

Artificial Intelligence (AI) en LinkedIn

Al in 2017 was LinkedIn hard aan de weg aan het timmeren met Artificial Intelligence. En laten we ervan uitgaan dat die ontwikkeling van het aanbevelen van de juiste banen, het taggen van foto’s tot het vertonen van specifiek nieuws waar de gebruiker voornamelijk in geïnteresseerd lijkt te zijn, alleen nog maar beter gaat worden. Doordat bots steeds beter worden in het herkennen van waar mensen over schrijven en communiceren, zal het vertonen van de juiste content op het juiste moment toenemen en verandert dit de manier waarop wij (en de dus ook de doelgroep) het scrollen door onze nieuwsfeed beleven.

 

Meer bereik voor LinkedIn groepen

Waar we het gebruik van LinkedIn groepen de laatste tijd alleen maar zagen afnemen, moet met de nieuwe wijzigingen van LinkedIn hier weer verandering in komen. In september 2018 is ‘’the new LinkedIn Groups experience’’ geïntroduceerd. De nieuwe features moeten het makkelijker maken om video’s te delen, en berichten sneller te delen en te verspreiden. Op deze manier wil LinkedIn ervoor zorgen dat groepen weer booming worden. Wellicht dat we in 2019 dus weer massaal onze content en ervaringen delen in deze groepen.

Neem deze trends en ontwikkelingen mee in je LinkedInstrategie voor 2019. Heb je behoefte aan hulp bij het bepalen van de juiste strategie? Hulp bieden doen wij graag!

[siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Button_Widget"][/siteorigin_widget]

Ons meest recente blog

Volg Nasano Management!